-->

lørdag 18. april 2015

2 flotte treninger i dag

I dag gikk jeg ut med Keiron for å trene litt. Siden Mikkel hadde smakt litt på sliders burgerne som var igjen bestemte jeg meg for å bruke de som hundegodt. Skar dem opp i dag med en ivrig Keiron som tilskuer. Gikk ut med han koblet i flexi lina, men med magebeltet på og båndet til det klart.

Han fikk fjase rundt som han ville, snuse, tisse og løpe litt fra seg i 5 minutter før jeg byttet til båndet i magebeltet. Så sto vi der og gjorde ingenting. Han sto ca ett minutt før han så på meg og da klikket jeg med en gang og belønnet. Gikk ca ett til minutt før han skjønte hvor jeg ville. Sliders var meget gode å jobbe for ihvertfall. Han pleier ikke å kaste seg etter dem om de faller på bakken nemlig.

Så gikk det greit, han gav masse kontakt og jeg økte kriteriene til 1-2 sekunder og det gikk fint. Så kom forstyrrelsen litt før vi var klar, i form av en nabo i rekka nedenfor som han ble veldig interessert i.  Smattet litt og da snudde han seg tvert og ble med på å gjøre litt randome triks mens naboen gikk inn. Da ble det mer kontakt og litt sitt og på plass før jeg avsluttet med at restene (3 store biter og en samling smuler) ble strødd rundt meg. Keiron snuste ivrig opp alt og så gikk vi inn.

Kjempe bra økt. Det er ikke så fryktelig lenge siden jeg ikke hadde nådd inn til han i det hele tatt. Men nå er det fullt mulig, jeg er så stolt som en hane.

--

Og inne også jobber vi med kontakt. Han er alt for ivrig på godbitene og ser bare dit, får ikke med seg så mye, så trente på det med frolic som belønning. Satt i sofaen og først skulle han bare stirre på godbit posen. Men så keik han på meg *klikk* og godbit. Sånn fortsatte det til han til slutt satt å ni glodde på meg. La på kommando "kontakt" men det kan være litt vel langt, så kanskje jeg må finne ett annet ord, forslag tar jeg gjerne. Skal terpe på den igjen i morgen.

Ble også en fin økt med god fokus hele økta, som varte ca. 15 minutter helt til hver eneste frolic bit var brukt! Kjempe artig. Spesielt siden han gjerne kunne fortsatt, men det er jo mye bedre å avslutte mens han er på topp. 

Når det gjeller meg selv må jeg huske på å ikke fokusere for mye på en og en øvelse for da glemmer han lett de forrige. Heldigvis har jeg jo lært at når han plutselig ikke setter seg opp igjen når jeg sier "sittopp" så er det ikke fordi han ikke gidder, men fordi jeg har hengt oss opp i noe annet. Men 1-2 ganger med å vise han så husker han det igjen. Og så blir han kjempeglad når jeg plutselig sier "gå i ring" mens vi lærer inn noe annet, da spretter han rundt og gliser. Han er virkelig begynt å elske å trene og det er så artig! Selv om vi for det meste bare lærer tulle triks!

Hmm, kanskje på tide å lage en video samling av triksene til Keiron? 

Ingen bilder tatt i dag, så får bli ett fra arkivet:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar